lunes, 30 de mayo de 2011

FÒRUM - Champions


“ PORQUÉ, PORQUÉ, PORQUÉ ?”

Existeix un senyor que no entén perquè el Barça guanya, que vol disculpar el seu fracàs amb unes “suposades” ajudes arbitrals, que vol explicar el seu “anti-futbol” per intentar guanyar al veritable futbol. De fet ho va aconseguir en la Copa del Rei, ho va aconseguir també en una passada semifinal de Champions... Però la lògica, normalment s’imposa.
I la lògica diu que majoritàriament guanya aquell que millor juga...

A vegades no n’hi ha prou amb disposar de moltes “figures”, amb fitxar tot el que es posa a “tiro”, amb intentar crear un equip a base de “talonari”, amb intentar “condicionar” àrbitres, premsa, seguidors, afició , etc..
A vegades, no sempre, la lògica “s’imposa”, i aquell que ha treballat, treballa i treballarà per fer un autèntic EQUIP, acaba guanyant.

Per tot això jo li diria a aquest senyor que no ho entén :

Perquè el Barça és un equip de veritat.
Perquè són els millors.
Perquè es dediquen a jugar al futbol.
Perquè no “especulen” amb “xorrades”.
Perquè fan la seva feina.
Perquè, tot i guanyar molts diners, ho senten, ho creuen.
Perquè són una “pinya”.
Perquè són molt bons.
Perquè treballen.
Perquè estan ben dirigits.
Perquè estan ben aconsellats.
Perquè tenen una veritable afició.
Perquè són diferents.
Etc...

Senyor, Mou-RES, no es demani més “perquè”, millor que es demani “com”.

Aprofito també aquestes quatre ratlles per donar les gràcies a l’equip del Manchester United per jugar a futbol.

Visca el Barça.

Atentament,
Miquel CALSINA GORDI.

lunes, 23 de mayo de 2011

FÒRUM - LA COTITZACIÓ DE L'AUTÒNOM


LA COTITZACIÓ DE L’AUTÒNOM.

Per fi una bona notícia : es revisarà la cotització de l’autònom (ara anomenat, treballador per compte propi).
Val a dir que l’anterior cap de Govern, en dos anys de mandat va ser incapaç de fer-ho. Per negligència ? Per error ? Perquè si ? De fet, va incomplir una promesa a la que es va comprometre en sessió de Consell. Va mentir ? Això crec, doncs el recurs que vaig posar davant el Ministeri de Salut perquè es revisés el càlcul del salari mitjà, ni tant sols em va ser contestat ( en diuen, silenci administratiu ).
Val a dir també que el nou cap de Govern no ha necessitat ni una setmana per tractar el tema de la cotització dels treballadors per compte propi. Renoi, quina diferència de “caps”.

Aquesta és doncs, en principi, una bona notícia.

Dic “en principi” perquè tinc els meus dubtes respecte al tractament que es farà de la cotització del treballador per compte propi, doncs he escoltat que es vol regular per “sectors” i això em fa molta por.
El problema el veig en que els sectors publicats al Departament d’Estadística (segons fonts de la CASS) són massa amplis i no reflecteixen tampoc la realitat, al igual que no ho reflecteix el salari mitjà (ja he comentat en repetides ocasions que s’hauria de tindre en compte la mitjana enlloc de la mitja, perquè no és el mateix).

Posaré alguns exemples del salari mitjà per sectors :
Construcció, 1.991 euros/al mes de Febrer.
Hoteleria, 1.479.
Sistema Financer, 4.224.
Administració Pública, 2.403.
Serveis personals, 1.600.
Serveis empresarials, 1.833.
Comerç, 1.662.

Veient aquests exemples, si a mi m’han de considerar en el sector Financer, val més que ho deixin tot tal i com esta actualment.

Penso que el millor seria que cada treballador per compte propi es cotitzés ell mateix cada mes el seu salari real, com qualsevol altre assalariat on la seva empresa cotitza el que cobra realment.

Atentament,
Miquel CALSINA GORDI.

martes, 17 de mayo de 2011

FÒRUM - DIPÒSIT DE COMPTES


QUAN COSTA NO DIPOSITAR ELS COMPTES ?

Que dur una comptabilitat és obligatori ja ho hauria de saber tothom.
Que s’han de dipositar els comptes, també ho hauria de saber tothom.
La Llei ho diu ben clar : “Tots els empresaris estan obligats a dipositar els comptes”.
Que el fet de no dipositar-los, és motiu de sanció, també ho hauria de saber tothom.

Des de l’ Associació de Comptables del Principat no demanem sancions, tal i com s’ha interpretat en algun mitjà de comunicació. No és aquesta la nostra feina. La nostra feina consisteix en explicar les lleis, fer els comptes, entregar-los al propietari o gerent i aquest que faci el que vulgui amb el seu dipòsit. Considero que nosaltres no som “ningú” per reclamar o exigir sancions. Per això ja tenim el Govern, el Ministeri de Finances, el Registre de Dipòsit de comptes, el Registre de Societats, el Departament de Tributs...

El que si reclamem és que aquestes sancions no caiguin en un sac buit que prescriu al cap de un, dos o tres anys. Les sancions s’han d’anar a cobrar, ho he demanat en moltes ocasions, sinó la “gent” passa olímpicament del tema en qüestió.
El que també demanem és igualtat entre aquells que si “declaren” i aquells que passen de fer-ho. La Llei és la mateixa per tots i s’ha de complir, però no és feina nostra la seva aplicació.

Tant sols volem advertir als empresaris el cost que pot suposar el fet de no dipositar els comptes.

Es tracta d’una infracció greu castigada entre 601 i 2000 euros el primer anys (segons el nombre de empleats). Al segon any, suposa una infracció molt greu castigada entre 2001 euros i 6000 euros. El tercer any la sanció pot passar a ser de 4002 a 12000 euros, a més de la prohibició de contractar amb la Administració Pública durant tres anys i la inadmissibilitat de cursar qualsevol sol·licitud al registre de Societats.

Un altre tema molt diferent és el buit legal existent en el règim sancionador, el qual tant sols parla de l’incompliment del dipòsit de comptes al Registre de Societats, sense tenir en compte que totes aquelles empreses que no són Societats, no dipositen en aquest Registre.

Atentament,
Miquel Calsina Gordi.

lunes, 2 de mayo de 2011

FÒRUM - 2012


UN 2012 MOLT COMPLICAT.

Si com és previsible s’aprova properament la Llei de l’IVA ( o TVA, que més dona...), auguro un futur any (el 2012) molt complicat, sobretot per al petit comerciant o empresari.

Amb aquesta llei entraran en vigor les ja aprovades sobre la renda de les societats i sobre la renda de les activitats econòmiques ( No abans del 2012, tal com volen fer creure alguns economistes mal informats ). Ja es troba en vigor la Llei sobre la renda dels no residents.

Trobem d’una banda, que haurem de fer una declaració per l’impost sobre el valor afegit els mesos de juliol i gener ( o bé abril, juliol, octubre i gener si la nostra facturació esta entre 250.000 euros i 3.600.000 de euros, cada mes si és superior ). Haurem de fer un pagament a compte per l’impost sobre la renda els mesos de juny i desembre, amb una declaració final (el primer any, el 2012, un pagament a compte al mes de juny del 75% sobre el resultat de l’exercici anterior ), amb una reducció del 50% aquest primer exercici.
Si pertoca haurem de fer també una declaració cada trimestre de les quantitats retingudes en concepte de la renda dels no-residents fiscals.
Totes aquestes declaracions ens obliguen a dur una comptabilitat ordenada ja aquest any, val a dir que la Llei de comptabilitat ja ens obliga actualment, com ens obliga també a dipositar els nostres comptes abans del 31 de juliol ( a totes les societats i les persones físiques que facturin més de 250.000 euros).

Si a tot això afegim les obligacions de la Llei de Seguretat i salut en el treball fa que el proper any 2012 sigui molt complicat per als petits empresaris i comerciants.

Per aquest motiu demano que es simplifiqui la feina a aquests petits empresaris, que puguin dur tots una comptabilitat més senzilla ( no la simplificada actual ), fins i tot que aquesta no sigui obligatòria per tots els empresaris, demano unes liquidacions d’impostos més senzilles, no tant freqüents, fins i tot la possibilitat de no haver de liquidar impostos.
Tot recordant que a Espanya, per exemple, la comptabilitat no és obligatòria si no es disposa d’una Societat, el comerç minorista ( o detallista ) no liquida IVA i aquell que ha de liquidar-lo, amb un simple gestor per fer les declaracions en té prou, sense la necessitat de dur una comptabilitat o de contractar un comptable.

Per favor, simplifiquem les “coses” al petit empresari.
Atentament,
Miquel CALSINA GORDI.