viernes, 14 de diciembre de 2012

FÒRUM - IGI

NO AUGMENTIN ELS PREUS, PER FAVOR. A causa de la propera entrada en vigor de la Llei de l’IGI, estic sentint comentaris que no són correctes. O si més no, són mal interpretats. El desconeixement d’aquesta nova Llei és en molts casos massa elevat, pels motius que sigui i que no venen al cas. Aquests comentaris fan referència a un suposat augment de preus del 4,5%, per “culpa” de la nova Llei. Res més lluny de la realitat. No existeix cap raó o motiu perquè els preus hagin d’augmentar. M’explico : Pel que fa referència al sector comerç : En aquest sector estaven suportant fins ara, en la majoria dels casos, un 4% en concepte de IMI + un 0,8% en concepte de IAC, com a més cost de la seva compra. En altres casos, fins i tot uns percentatges superiors (vehicles, electrònica, joieria...). Aquest “més cost” (es comptabilitzés de la manera que es comptabilitzés), era directament repercutit al preu de venda (ja fos separadament o inclòs en el preu de venda). Per tant, el proper mes de gener, amb un IGI al 4,5%, res ha de patir un augment de preus. Tot al contrari, fins i tot alguns es podrien rebaixar. Val a dir que en determinats sectors, s’haurien, efectivament de rebaixar. Cosa que molt em temo, no es farà. En el cas de l’alimentació (i altres) al 1%, la repercussió és la mateixa. I en el cas de l’educació (i altres) al 0%, la repercussió també és el 0%. Pel que fa al sector serveis : Aquí la “cosa” pot variar una mica, depenent sobretot de si l’empresari s’havia acollit al sistema directe (declaració repercutit - suportat, o bé al sistema objectiu (mòduls), de l’ISI. Si l’empresari es trobava en el sistema directe, tant sols ha de canviar (generalment) el 4% per un 4,5%. I si em “permeten” ( o els “permeten”), augmentar (com a màxim) el repercutit, en un 0,5%. Si l’empresari es trobava en el sistema “mòduls”, aquí el canvi és efectivament dràstic, doncs podia tenir (segons els sectors), una pèrdua o un benefici fiscal (fet, totalment injust). En tot cas, la seva repercussió era sempre del 4%. Ara serà del 4,5%. Com a màxim doncs, l’augment hauria de ser del 0,5% . Aquest augment tampoc seria “preocupant”, doncs l’IGI és un impost totalment neutre, que paga el consumidor final, i que l’empresari tant sols fa l’acte de “transmetre” al seu client (mitjançant el repercutit). Comerciants, empresaris, professionals.... en general... Si us plau, no augmenteu els preus. La nova Llei no implica ni comporta l’augment. Moltes gràcies. Atentament, Miquel CALSINA GORDI.

jueves, 6 de diciembre de 2012

FÔRUM - DESVIACIÓ

LA DESVIACIÓ DE SANT JULIÀ. Entrar a Sant Julià de Lòria baixant d’Andorra la Vella és actualment desesperant i en hores punta, patètic. Val, estan acabant les obres, ens han deixat un sol carril de baixada, han anul·lat el carril bus, ens han col·locat una mini rotonda “criminal” a l’alçada del Comú (una mica més avall) i una estrambòtica rotonda “caòtica” a la ex plaça Laurèdia. A banda d’un seguit de semàfors que quan entrin en acció convertiran el pas per Sant Julià en tota una “aventura”. Al desembre acabaran les obres dels trams 3 i 4 de la desviació. Més ben dit, mitja desviació que deixa la sortida de la via ràpida al bell mig del poble. Suposo que aleshores, amb una mica de sort, canviarà quelcom, ens retornaran el carril bus, eliminaran la mini rotonda i alguna cosa millorarà a l’entrada de Sant julià per la part nord. El problema el traslladarem a la part central de la vila, a la espècie de rotonda mal engiponada que ens han col·locat on teníem la plaça Laurèdia, amb unes entrades i sortides a la carretera de la Rabassa i a la Carretera de Nagol esperpèntiques, tant si funcionen els semàfors com si no, tant si hi ha un agent de circulació com si no, amb uns “cedir el pas” i “stops” mal indicats i mal ubicats, amb uns creuaments de vehicles extremadament perillosos i amb els turistes que, evidentment no saben mai el que han de fer. La solució per descongestionar la sortida del túnel al bell mig del poble s’havia estudiat i convingut en eliminar una banda dels aparcaments a l’avinguda Francesc Cairat ( no les dues, com es diu ara) i fer 3 carrils. Així es va acordar i tothom ho havia entès. Fins i tot es varen començar les obres a la sortida de la vila per la part sud. Tot d’un cop, es veu que ja no es faran aquests tres carrils de circulació, es deixaran les dues bandes d’aparcament, quatre comerciants estaran potser contents (no entenc massa si amb raó) i altres comerciants que ja han tancat les portes potser es recordaran de la “mare d’alguns”. I al Comú de Sant Julià, majoria i minoria diuen que estan contents ? Ara si que ja no hi entenc res, o s’han begut tots l’enteniment, o “aquí” hi ha alguna “cosa” més que no sabem. Atentament, Miquel CALSINA GORDI.